چند نکته مهم از نقش بره موم در کندو


 

دو نقش عمده بره موم در کندو نقش پاکیزگی و نقش ساختمانی یا ساختمان سازی این ماده در کندو به شمار می رود. نبود بره موم در کندو می تواند ضررهای زیادی به کلنی زنبورعسل وارد کند و حتی به سادگی باعث از بین رفتن این جامعه شود. به همین علت زنبورها تلاش می کند علاوه بر جمع آوری مواد خوراکی مثل شهد و گرده گل، برای جمع آوری بره موم نیز اهتمام ویژه ای داشته باشند

بسیاری از افراد گمان می کنند که بره موم تنها یک ماده مفید و کاربردی برای انسان است. این در حالی است که کاربرد اصلی بره موم برای زنبور در کندو تعریف شده و نمی توان از اهمیت آن چشم پوشی کرد. در صورت نبود بره موم در کندو، ممکن است مشکلات زیادی برای کلونی زنبور عسل ایجاد شود. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که وجود بره موم نقش حیاتی برای سلامتی کندو و جلوگیری از ورود آلودگی به فرآورده های مختلف زنبور به ویژه عسل طبیعی دارد.
در روش های نوین زنبورداری به زنبورداران توصیه می شود بره موم را به اندازه مورد نیاز برداشت کنند. همچنین بهتر است تا جای ممکن این ماده را با روش هایی که در ترفندهای زنبورداری مورد اشاره قرار می گیرد به صورت مازاد در کندو ایجاد و سپس برداشت کنند. تنها در این صورت است که کندو با کمبود بره موم مواجه نشده و مشکلی از این بابت وجود نمی آید.

شاید برای شما هم سوال شده باشد که بره موم دقیقاً چه کاربردی در کندو دارد که تا این حد وجود آن مهم و حیاتی است. در ادامه این مطلب قصد داریم به نقش بره موم در کندو اشاره کنیم تا شما نیز با خواص و کاربردهای این ماده پرمصرف در زندگی زنبور عسل آشنا شوید.

بره موم؛ یک ضدعفونی کننده تمام عیار در کندو
اولین و مهمترین کاربرد بره موم در کندو، ضدعفونی کردن محیط کندو است. شاید برایتان جالب باشد که وسواسی ترین حشره های موجود در روی زمین زنبورها هستند. هیچ محیطی به اندازه کندو زنبور عسل نمی تواند استرلیزه باشد. بسیاری از محققان تحقیقاتی را انجام دادند که نشان می دهد حتی محیط کندو از محیط اتاق عمل که به صورت کامل استرلیزه می شود نیز پاک تر است. البته این وسواسی بودن زنبور عسل اثرات بسیار زیادی برای انسان به همراه دارد. همین ویژگی کمک می کند تا تولیدات زنبور عسل پاک و تمیز و سالم باشد.
مهمترین ماده ای که به زنبور در ضدعفونی کردن کندو کمک می کند، بره موم است. فرض کنید که یک حشره خارجی که طبیعتاً از نظر زنبور عسل پر از کثیفی و آلودگی است وارد کندو شود. در چنین مواقعی زنبورها با وارد کردن نیش های متعدد به بدن مهاجم، آن را از پای در می آورند. پس از اینکه حشره مرد، جمعی از زنبورها به دور او رفته و با استفاده از بره موم جسد را مومیایی می کنند. پس از مومیایی کردن جسد، این حشره مومیایی شده را به خارج از کندو هدایت کرده و از شر آن خلاص می شوند.
بره موم در واقع در اینجا کمک می کند تا آلودگی های ناشی از ورود حشرات به قسمت های دیگر منتقل نشود. پس از اینکه حشره از کندو اخراج شد، بره موم نقش تمیز کردن کندو را به عهده می گیرد. در واقع زنبورها تمامی قسمت هایی که حشره توانسته به آن نفوذ کند را با بره موم ضدعفونی می کنند. تنها در این صورت است که خیالشان از بابت پاکیزه ماندن کندو راحت می شود
البته این تنها کاربرد بره موم برای پاکیزگی کندو نیست. ورود آلودگی ها و گرد و خاک نیز به محیط داخلی کندو با استفاده از بره موم برطرف می شود. به طور کلی بره موم یک نقش عمده برای برطرف کردن تمامی آلودگی های مختلف در کندو را برعهده دارد و از همین بابت کمک می کند تا سلامت کندو همواره تضمین شود.

بره موم یک درزگیر مناسب در کندو
بر اساس همان ویژگی زنبور عسل که حتی یک ذره گرد و خاک در کندو را نیز تحمل نمی کند، کافی است در قسمتی از کندو شکاف ایجاد شود. این شکاف یک میزان استاندارد از نظر زنبور عسل دارد. در نتیجه وجود کوچکترین سوراخ یا شکاف در کندو زنبور عسل این هشدار را می دهد که ممکن است آلودگی یا حیوان مهاجم از این قسمت وارد شود.پس از تشخیص یک درز یا شکاف، جمعی از زنبورها با استفاده از بره موم برای برطرف کردن درزهای کندو به آن قسمت مراجعه می کنند. طولی نمی کشد که بره موم تولید شده توسط زنبور عسل ناحیه درز را می پوشاند و همه چیز به خوبی خاتمه می باید.
جالب است بدانید که این ویژگی زنبور عسل کمک کرده تا بسیاری از زنبورداران با قرار دادن درزهای مصنوعی در درون کندو، بره موم استخراج کنند. در واقع زنبور ها گمان می کنند که این درز مصنوعی یک عامل مشکل ساز در درون کندو است. به همین علت فاصله این درز یا شکاف را با استفاده از بره موم پر می نمایند. پس از پر شدن قاب شکاف مصنوعی، زنبوردار به راحتی آن را از کندو خارج کرده و بره موم استخراج می شود.

شما هم می توانید زنبوردار شوید
به طور کلی زنبور عسل از بره موم علاوه بر رعایت بهداشت و پاکیزگی در کندو و به عنوان یک ماده ساختمانی استفاده می کند و نقش آن نیز بسیار حیاتی و مهم است. این نقش نباید نادیده گرفته شود. اگر زنبور نتواند درزهای موجود در کندو را بپوشاند، قطعا خیلی زود با مشکلات اساسی مواجه می شود.

آنچه که گفته شد تنها بخشی از کاربرد بره موم در کندو است. در واقع دو نقش عمده بره موم در کندو نقش پاکیزگی و نقش ساختمانی یا ساختمان سازی این ماده در کندو به شمار می رود. نبود بره موم در کندو می تواند ضررهای زیادی به کلنی زنبورعسل وارد کند و حتی به سادگی باعث از بین رفتن این جامعه شود. به همین علت زنبورها تلاش می کند علاوه بر جمع آوری مواد خوراکی مثل شهد و گرده گل، برای جمع آوری بره موم نیز اهتمام ویژه ای داشته باشند. آنها می دانند که در صورت نبود بره موم در کندو ممکن است مشکلات زیادی برای کل جامعه زنبورها ایجاد شود.
انسان ها نیز می توانند نگاه کوتاهی به کاربرد بره موم در کندو بیندازند تا از کاربردهای آن در زندگی خود نیز استفاده نمایند. به ویژه کاربرد آن در سلامت و بهداشت کندو می تواند کمک بزرگی برای انسان ها باشد تا از آن در تولید مواد مختلف بهداشتی و ضدعفونی استفاده کنند. کاری که امروزه به نحو احسن انجام می شود و در تولیدات مختلف بهداشتی و ضد عفونی کننده، بره موم به کار می رود.
شما نیز می توانید با استفاده از بره موم مواد مختلفی را در خانه تهیه کنید که به شما برای ضدعفونی کردن و پاکیزگی منزل کمک کند. یک ضدعفونی خانگی که خواص مختلفی برای بهبود فضای خانه ایجاد کرده و مضرات دیگر مواد ضدعفونی کننده شیمیایی را ندارد. فقط کافی است یکبار امتحان کنید.